دسته بندی

بهترین جاهای دیدنی ایروان

بهترین جاهای دیدنی ایروان

دسته: اخبار, راهنمای سفر, گردشگری

آشنایی با

مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه

 

ایروان شهر قدیمی و تاریخی است که مقصد سفرهای بسیاری از مردم جهان به خصوص ایرانیان است. نزدیکی کشور ارمنستان به ایران و عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان باعث شده تا این شهر به یکی از مقاصد درجه یک توریستی برای مردم ایران تبدیل شود. اگر قصد دارید سفری به ایروان داشته باشید و بیشتر درباره  اطلاعات به دست آورید خواندن این مطلب را از دست ندهید. شهر ایروان که به خاطر وجود میادین، پارک‌ها و بناهای تاریخی  که دارد شهرت بسیار زیادی بدست آورده است یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که این روزها به خاطر وجود فواره‌های ‌اش به یک گزینه بسیار عالی برای افرت و گردش تبدیل شده است.

ایروان، به واسطه تاریخی بودنش دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است که فقط بازدید از ام آنها در یک روز امکان‌پذیر نیست بنابراین پیشنهاد ما برای شما ی که قصد سفر به ایروان را دارید این است که حتماً قبل از آغاز سفر لیستی از بهترین جاهای دیدنی شهر ایروان برای خود همراه با آدرس و عکس آماده کنید و با توجه به زمانی که در اختیار دارید بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر را اولویت بندی کنید.

لیست بهترین جاهای دیدنی ایروان

سفر به شهرهای خارجی نه تنها برای تفریح و گردش گزینه مناسبی است بلکه می‌توانید نسبت به تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن کشور و شهر نیز اطلاعات بیشتری به دست آورید. ایروان که پایتخت ارمنستان است از این قاعده مستثنا نیست و بنابراین برای اینکه از سفر خود لذت کامل را ببرید بهتر است با مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های دیدنی ایروان آشنا باشید.

پیشنهاد تیم سرگرمیم به شما دوستان عزیز این است که، در سفرتان به ایروان، این دیدنی ها را از دست ندهید.

1-قلعه اربونی

معرفی قلعه اربونی

شهر و قلعه‌ای متعلق به عصر اورارتوئیان که  ۱،۰۱۷ متر بالاتر از سطح دریااست. قلعه آربونی از قلعه‌های متعددی است که در امتداد مرز شمالی قلمرو اورارتوئیان‌ها بنا شده است.

این قلعه بر فراز تپه ۶۵ متری آرین برد است. قلعه تاریخی اربونی پس از مرمت‌های بسیاری که بر روی آن صورت گرفته امروزه به موزه تبدیل شده است و مجموعه‌ای عظیمی از مصنوعات، جام‌ها، کوزه‌ها، مچ‌بندهای برنزی، شیشه، دانه‌های عقیق و…. در این قلعه موزه نگهداری می‌شود.

2-قبرستان نوراتوس ایروان

آشنایی با قبرستان نوراتوس ایروان

از محبوب ترین مکان های گردشگری شهر ایروان پایتخت ارمنستان، قبرستان نوراتوس است. این قبرستان در نزدیکی یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ایروان یعنی دریاچه سوان قرار دارد. وجود هزارااچکاری در این قبرستان باعث شده تا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

3-پل شگفت‌انگیز شیطان

پل شگفت‌انگیز شیطان

پلی رودخانه‌ای که به طور کلی از سنگ تشکیل شده است و در واقع نام اصلی آن ساتانا است. این پل که بر روی رودخانه وروتان در شهر ایروان واقع شده است دارای چشمه‌ها و منظره طبیعی بسیار زیبایی است.

پل شگفت انگیز شیطان ایروان در حدود نیم متر عرض و طول ۳۰ متر دارد که فاصله آن از سطح آب حدود ۱۵۰ متر است. امروزه این پل به یکی از بهترین مکان‌های توریستی ایروان تبدیل شده است که دارای امکانات تفریحی متعددی همچون زیپ لاین، مکان مخصوص شنا، چشمه‌های گرم و … است.

4-معبد گارنی

نگاهی به معبد گارنی

یکی از بهترین جاهای دیدنی و تاریخی ایروان که برای هر سنی مناسب است بازدید از معبد گارنی است. این بنای تاریخی سده سوم پیش از میلاد، در دورهٔ حکومت دودمان اَروَندی بنا شده‌است.

معماری این معبد، به شکل مثلثی است که قاعده آن در سمت شمال شرق قرار دارد و دیواره‌های آن از سنگ‌های خوش‌تراش به ارتفاع ۱۲ تا ۱۴ متر و طول ۳۱۴ متر محصور شده است. معبد گارنی دارای ۱۴ برج با پلان مربعی شکل می‌باشد.

نکته جالبی که در رابطه با این بنای تاریخی در شهر ایروان باید بدانید این است که تنها معبد بت پرستی بوده که امروزه در کل منطقه قفقاز و ارمنستان وجود دارد.

با رفتن به این معبد تاریخی می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و  از جاذبه‌های گردشگری دیگری که در نزدیکی معبد گارنی وجود دارد همچون روستای گارنی، دره آرارات، دریاچه سوان، رودخانه گوگی ارمنستان، رودخانه آزات، آثاری از پل های باستانی و چند غار قدیمی را نیز دیدن کنید.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، 27 کیلومتری ایروان، منطقه گارنی

5-مسجد آبی ایروان

معرفی مسجد آبی ایروان

این مسجد که در مرکز شهر ایروان واقع شده است از جمله جاذبه‌های مذهبی و دیدنی کشور ارمنستان و شهر ایروان است. مسجد کبود که به آن مسجد آبی نیز گفته می‌شود در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط معماران ایرانی بازسازی شد.

جالب است بدانید که در شهر ارمنستان هشت مسجد مهم وجود داشته که در حال حاضر تنها مسجد آبی بازمانده‌ای از آن مساجد است که نوسازی در آن انجام گرفته است.

این مسجد شباهت بسیار زیادی با مساجد ایرانی دارد و به فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران نیز نزدیک است

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان مسروب ماشتوتس، مسجد کبود آبی ایروان
  • ساعات کاری: همه روزه 10 صبح تا 13 بعد از ظهر، روزانه 15 الی 18

6-کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان

کلیسای جامع سار مقدس ایروان

در کشور ارمنستان و شهر ایروان کلیساهای بسیار زیادی وجود دارد که مردم این شهر برای انجام آداب و رسوم مذهبی خود به آنها مراجعه می‌کند یکی از معروف‌ترین کلیساهای ایروان کلیسای سارکیس مقدس است.

این کلیسا، یک کلیسای جامع حواری ارمنی واقع در ناحیه کنترون در ایروان، ارمنستان می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان سال ۱۸۴۲ میلادی به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.

کلیسای سارکیس مقدس از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین کلیساهایی است که در کشور ارمنستان وجود دارد. همچنین یکی از مهمترین سازه‌های تاریخی و مذهبی ایروان که برای ارامنی‌ها بسیار دارای اهمیت می‌باشد.

  •  آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان اسرائیلیان، کلیسای جامع سارکیس مقدس ایروان

7-موزه تاریخ ایروان

اطلاعات موزه تاریخ ایروان

از جاذبه‌های برجسته ایروان می‌توان به موزه تاریخ این شهر اشاره کرد که گنجینه شگفت انگیز از دوران قدیم و عصر برنز میباشد. اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شوند اکثریت بالغ بر ۵۰۰۰ سال قدمت دارند.

موزه تاریخ ایروان همچون سایر موزه‌های تاریخی در سراسر دنیا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که این بخش‌ها بر اساس دسته‌بندی و نظم دقیقی شکل گرفتند. در این موزه شما می‌توانید از بخش‌های مختلفی همچون بخش باستان شناسی موزه که شامل بخش‌های پارینه سنگی، مس سنگی، برنز و اوایل سنگ، پادشاهی اورارتویی‌ها و مجموعه سکه شناسی موزه نیز دیدن کنید.

ساختمان این موزه سه طبقه است که طبقه اول بر تاریخ و آداب و سنن ارامنه معطوف شده است. طبقه دوم به نگهداری از اشیایی متعلق به قرن هفتم تا دوره معاصر اختصاص دارد و طبقه سوم اشیایی از دوره پارینه سنگی ایروان انواع زیورآلات زنانه و مردانه و غیره.

  • ساعات کاری: روزهای سه‌شنبه تا شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ و روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۷

8-موزه ماتنداران

جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین موزه ایروان موزه ماتناداران است که یکی از غنی‌ترین مخازن کتب کهن دنیا به شمار می‌آید. طراحی ساختمان این موزه در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ توسط معمار برجسته‌ای به نام گریگوریان صورت گرفته است.

در نمای بیرونی موزه، تندیس های مختلفی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و شخصیت های علمی و فرهنگی ارامنه همچون مسروب ماشتوتس قرار داده شده است.

در موزه ماتنداران ایروان حدود ۲۳ هزار نسخه دست نویس باستانی و هزاران جلد از کتب تاریخی به زبان های مختلف روسی، عربی و پارسی نگهداری می‌شوند. جالبتر آنکه هرساله تعداد زیادی کتب دست‌نویس از جای جای دنیا به کلکسیون ارزشمند این موزه افزوده می شود.

  • ساعت کاری: سه شنبه تا شنبه از ساعت 10:00 الی 16:30. روزهای دوشنبه و یکشنبه تعطیل است

9-پارک عشاق

پارک عشاق کجاست؟

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی و طبیعی شهر ایروان در فصل بهار، پارک عشاق است که بوستانی سرسبز و زیباست. این پارک از قدیمی‌ترین و سرسبزترین پارک‌های ایروان است و مکان بسیار مناسب که در نزدیکی سایر جاهای دیدنی روان قرار گرفته است.

پارک عشاق محلی برای برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های یقی در شهر ایروان است. این پارک در کنار فضای سبزی پر از گل‌و‌گیاه، دریاچه مصنوعی زیبایی هم دارد همچنین دارای مکان‌های خاصی برای عکسبرداری از عروس و دامادها می‌باشد.

10-جنگل خسرو

یکی از قدیمی ترین جنگل‌های ایروان، جنگل محافظت شده خسرو است.

این جنگل زیبا، دارای گونه های جانوری و گیاهی است و قدمت آن به چند قرن پیش از تولد مسیح باز می گردد. جنگل محافظت شده خسرو در ایروان یکی از بهترین جاهای دیدنی به شمار می‌آید که بسیار مورد استقبال گردشگران ایرانی قرار گرفته است.

در این جنگل گونه‌های مختلفی از حیوانات دیده می‌شوند.

11-دریاچه سوان

این دریاچه که بزرگترین دریاچه آب شیرین در تمام قفقاز است در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان  گغارکونیک قرار دارد. مساحت حوض دریاچه سوان ۵۰۰۰ کیلومتر مربع است و یک ششم مساحت کل ارمنستان را تشکیل می‌دهد.

دریاچه سوان در اقتصاد ارمنستان تاثیر بسیار زیادی دارد و منبعی برای تامین آب، تولید برق با هزینه کم، ماهیگیری و گزینه‌ای مناسب برای تفریح و گردشگری است که همگی بخش زیادی از اقتصاد ارمنستان را تامین می‌کنند.

این دریاچه زیبا که تنها یک ساعت با ایروان فاصله دارد به مروارید آبی ارمنستان نیز معروف است. دریاچه کوهستانی آب شیرین سوان در ارتفاعات ۱۹۱۶ متری سطح دریا قرار دارد. در این دریاچه تقریباً ۳۶ جویبار می‌ریزد و تنها رودخانه‌ای که از آن سرچشمه می‌گیرد رود هرازدان است.

در اطراف دریاچه سوان جاذبه‌های دیدنی بسیاری همچون پارک ملی سوان، صومعه سواناوانک، صومعه هایراوانک، قبرستان نوراتوس، روستای نرکین گتاشن، قلعه آدزبرد نیز وجود دارد که همزمان با رفتن به این دریاچه می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.

12-غار آنی

غاری در جنوب کشور ارمنستان که در روستای آرنی استان وایوتس‌جور واقع شده‌ است. غار آنی ایروان، زمانی برای اهداف مذهبی و اقتصادی مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه شراب سازی جهان شناخته می شود. کاوش‌های صورت گرفته در این غار نشان داده‌اند که آثار بسیار زیادی در این غار وجود دارد که یکی از این آثار کشف شده کفش چرم قدیمی است که با چمن پر شده است. علاوه بر آن قدیمی ترین دامن حصیری در جهان و قدیمی ترین نیز در غار آنی و در کنار سرامیک ها، سبدهای حصیری و وسایل تشریفات مذهبی یافت شده است.

13-آبشار شاکی

این آبشار در دره رود ووروتان در فاصله ۳ کیلومتری از منطقه سیسیان استان سیونیک، ارمنستان قرار دارد. آبشار شاکی یکی از زیباترین آبشارهای ایروان پایتخت ارمنستان می‌باشد که دارای ارتفاع 18 متری است و با پهنای زیبایی که دارد مقدار بسیار زیادی آب را از میان صخره‌های سرسبز به دشتی بزرگ می‌ریزد.

14-آبشار جرموک

آبشار جرموک

یکی دیگر از تماشایی‌ترین آبشارهای ایروان آبشار جرموک است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع آبشار جرموک ۷۰ متر و دومین آبشار بلند ارمنستان به شمار می‌آید.

15-آکواریوم دلفین‌ها

بازدید از آکواریوم دلفین‌ها

بهترین جاذبه دیدنی ایروان برای کودکان و بزرگسالان بازدید از آکواریوم دلفین‌ها است که در آنجا می‌توانید ساعت‌های خوشی را سپری کنید. لازم به ذکر است که امکانات آکواریوم دلفین‌ها تنها به بازدید این موجودات خارق‌العاده محدود نمی‌شود بلکه دارای امکانات تفریحی، رفاهی متعدد بسیاری نیز می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به استخر روباز و سرپوشیده و سالن ماساژ اشاره کرد.

16-باغ وحش ایروان

باغ وحش ایروان

باغ وحش ایروان که گنجینه‌ای از میراث طبیعی و ملی ارمنستان است در سال ۱۹۴۰ با تعداد ۲۷۴۹ حیوان از گونه‌های متعدد تاسیس شد. در این باغ وحش حیواناتی نظیر خرس قهوه ای سوری، گرزه ماران، گوسفند وحشی ارمنی و کرکس سیاه،  شیرهای آفریقایی، ببرها، وشق اوراسیایی و فیل های ی نگهداری می‌شوند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ وحش ایروان که یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان برای کودکان است اجرای برنامه‌های جذاب و همراه با لبخند و موسیقی و بستنی‌های وسوسه انگیز برای کودکان می‌باشد.

17-باغ گیاه شناسی ایروان

معرفی باغ گیاه شناسی ایروان

از جمله زیباترین و ، باغ گیاه‌شنای ایروان است. باغی بسیار بزرگ در حدود ۸۰ هکتار در منطقه‌ای به نام آوان.

این باغ زیبا حدود 200 گونه‌ متنوعی از گیاهان را در خود جای داده است که شامل گیاهان بومی کمیاب و حتی گیاهان رو به نابودی می‌شوند. باغ گیاه شناسی ایروان در سال ۱۹۳۵ افتتاح شدهاست.

  • ساعات کاری: دوشنبه تا یکشنبه 8:30 الی 22:30

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی ایروان کدامند؟

؟

این پل زیبا دارای امکانات تفریحی متعددی همچون زیپ لاین، مکان مخصوص شنا، چشمه‌های گرم است.

؟

روستای گارنی، دره آرارات، دریاچه سوان، رودخانه گوگی ارمنستان، رودخانه آزات، آثاری از پل های باستانی و چند غار قدیمی

؟

اشیایی متعلق به قرن هفتم تا دوره معاصر و اشیایی از دوره پارینه سنگی ایروان انواع زیورآلات زنانه و مردانه و غیره.

در موزه ماتنداران ایروان چند نسخه دست‌نویس باستانی نگهداری می‌شود؟

در موزه ماتنداران ایروان حدود ۲۳ هزار نسخه دست نویس باستانی و هزاران جلد از کتب تاریخی به زبان های مختلف روسی، عربی و پارسی نگهداری می‌شوند.

پیشنهاد میشه حتما ببینید

پیشنهاد سر دبیر

  • دانلود رایگان سریال کره ای محرک با دوبله فارسی Moving 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان سریال کره ای محرک با دوبله فارسی Moving 2023 WEB-DL

  • دانلود فیلم سینمایی امپراتور با دوبله فارسی Emperor 2020 WEB-DL

    دانلود فیلم سینمایی امپراتور با دوبله فارسی Emperor 2020 WEB-DL

  • دختر کفشدوزکی و پسر گربه ای: بیداری Ladybug and Cat Noir: Awakening 2023

    دختر کفشدوزکی و پسر گربه ای: بیداری Ladybug and Cat Noir: Awakening 2023

  • دانلود رایگان فیلم عشق دوباره با زیرنویس فارسی Love Again 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم عشق دوباره با زیرنویس فارسی Love Again 2023 WEB-DL

  • دانلود رایگان سریال هیچ با زیرنویس فارسی Nada 2023 TV Series

    دانلود رایگان سریال هیچ با زیرنویس فارسی Nada 2023 TV Series

  • آموزش فعال سازی و غیرفعال کردن رومینگ رایتل

    آموزش فعال سازی و غیرفعال کردن رومینگ رایتل

  • دانلود انیمیشن حیوانات خانگی الفی Elf Pets: Santa’s Reindeer Rescue 2020

    دانلود انیمیشن حیوانات خانگی الفی Elf Pets: Santa’s Reindeer Rescue 2020

  • Reckless Getaway 2 2.7.2 – بازی اکشن- کژوال تعقیب و گریز 2 اندروید + مود

    Reckless Getaway 2 2.7.2 – بازی اکشن- کژوال تعقیب و گریز 2 اندروید + مود

  • دانلود رایگان فیلم بورسالینو و شرکا با دوبله فارسی Borsalino and Co 1974

    دانلود رایگان فیلم بورسالینو و شرکا با دوبله فارسی Borsalino and Co 1974

  • دانلود فیلم زندگی های پیشین با زیرنویس فارسی Past Lives 2023 WEB-DL

    دانلود فیلم زندگی های پیشین با زیرنویس فارسی Past Lives 2023 WEB-DL

  • مستند دیدار مسی با آمریکا با دوبله فارسی

    مستند دیدار مسی با آمریکا با دوبله فارسی

  • دانلود مستند آکاسا خانه من با زیرنویس فارسی Acasa My Home 2020

    دانلود مستند آکاسا خانه من با زیرنویس فارسی Acasa My Home 2020