دسته بندی

جاهای دیدنی خوانسار

جاهای دیدنی خوانسار

دسته: اخبار, راهنمای سفر, گردشگری

معرفی

مدت مطالعه: 13 دقیقه

جاهای دیدنی خوانسار

 

تا به حال شده که از خودتان بپرسید شهرهای کوچکی که در اطراف و نزدیک استان‌های بزرگ وجود دارند چه شهرهایی هستند؟ آیا تا به حالی تصمیم گرفته‌اید که برای یکبار هم که شده سفری به این شهرهای کوچک داشته باشید؟ حتما با خودتاواهید گفت که این شهرهای کوچک مگر چیزی برای دیدن و تفریح دارند که بخواهیم به آنها سفر کنیم؟ در مقاله امروز تصمیم داریم تا شما را با یکی از کوچکترین شهرهای استان اصفهان یعنی شهر خوانسار آشنا کرده و برایتان از  بگوییم تا بدانید که تمامی شهرهای از کوچک تا بزرگ دارای چه جاذبه‌ها و تاریخچه‌ای هستند که اغلب ما ی از آنها نداریم.

خوانسار یکی از شهرهای کوچک استان اصفهان است که با خود شهر اصفهان تنها دو ساعت فاصله دارد. این شهر به شهر لاله های واژگون و عسل شهرت پیدا کرده است از جمله شهرهای اصفهان است که با وجود کوچک بودن جاذبه‌های دیدنی، طبیعی، مذهبی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بازدید از هر یک از آنها خالی از لطف نمی باشد. شهر خوانسار از آن دسته شهرهایی است که مملو از چشمه‌های پر آب و طبیعت بسیار سرسبز می‌باشد و سفر به آن می‌توان روح هر انسانی را زنده نگه دارد. شهری بسیار خوش آب و هوا که همه چیز را برای افراد طبیعت دوست فراهم آورده تا سفری خاطره‌انگیز را در این شهر تجربه کنند. اگر شما هم تصمیم دارید که سفری چند روزه به این شهر زیبا و سرزنده در استان اصفهان داشته باشید با ما همراه شوید تا شما را با بهترین جاهای دیدنی خوانسار بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با جاهای دیدنی خوانسار

همانطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، خوانسار از جمله شهرهای کوچک استان اصفهان است. شهری با قدمت تاریخی و مکانی ارزشمند برای بررسی تاریخ نصف جهان و آشنایی بیشتر با این استان.  قدمت این شهر زیبای تاریخی به عصر اسکندر مقدونی نسبت داده شده است و بعد از اسلام نیز در قلمرو امویان و عبن و طاهریان و صفاریان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان بود.

شهر خوانسار از جمله شهرهایی است که بعد از حمله تیمورلنگ به ایران در امان نماند و تعداد بسیار زیادی از مردم این شهر کوچک به دست سپاه او کشته شدند. شهر خوانسار به دلیل برخوردار بودن از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که در دل خود حفظ کرده است به یکی از شهرهای دیدنی در استان اصفهان تبدیل شده که بدون شک با سفر به آنجا دلتان نمی‌آید که آنجا را ترک کنید زیرا وجود چشمه‌سارهایی با آب زلال در خوانسار آن را به یکی از مقصدهای چشمه گردی نصف جهان تبدیل کرده است که برای هر جذاب می‌باشد.

1-

آشنایی با جاهای تاریخی خوانسار - از جاهای دیدنی تاریخی خوانسار
آشنایی با جاهای تاریخی خوانسار

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم شهر خوانسار از جمله شهرهای کوچک استان اصفهان است که تواریخ زیادی را به چشم دیده است و از قدمت تاریخی بالایی برخوردار می‌باشد. در این شهر جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که یکی از معروفترین آنها خانه تاریخی ابهری‌ها نام دارد. این خانه زیبا که قدمت آن به دوران باز می‌گردد یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر خوانسار است که در آنجا به وضوح می‌توان شاهد معماری، نقاشی و گچبری‌های دوره قاجار بود.

نکته جالب درباره خانه تاریخی ابهری‌های این است که با وجوداینکه چیزی نزدیک به 220 سال از قدمت آن می‌گذرد هنور هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی در شهر خوانسار به شمار می‌آید که توصیه می‌کنیم در سفر خود به استان اصفهان حتما سری به این جاذبه  تاریخی هم بزنید.

خانه تاریخی ابهری‌ها که در بافت قدیمی شهر خوانسار واقع شده است به خاطر معماری سنتی ایرانی که دارد بسیار مورد توجه بوده و اکنون از آن به عنوان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر خوانسار استفاده می‌شود. این بنای زیبای تاریخی در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۰۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان آیت‌الله خوانساری
  • تلفن: 03157772765

2- مقبره باباپیر ترک

آشنایی با مقبره باباپیر ترک

به طور کلی درباره مقبره‌های تاریخی که در شهرهای مختلف ایران وجود دارند باید بگوییم که، اکثریت آنها متعلق به افرادی به نام و معروف می‌باشد که جزء عالمان دینی یا افراد مقدس مذهبی بوده اند. در میان این مقبره‌های تاریخی، نباید از مقبره بابا پبر ترک که در شهر خوانسار وجود دارد نیز غافل شد.

این مقبره تاریخی و دیدنی که متعلق به قرن 6 و 7 هجری است در حقیقت محل دفن شیخ اباعدنان قریشی است که یکی از عرفان شیعی بوده است که در این شهر سکونت داشته اشت. در این مقبره ابتدا شخصی به نام شیخ اباعدنان قریشی معروف به بابا پیر از بنیانگذاران مذهب شیعه، دفن شده و پس از آن هفت تن دیگر از بزرگان را در این مقبره دفن کردند.

مقبره  تاریخی بابا پیر دارای گنبد دو پوش دو متری، ۱۲ ترکی از نوع گنبدهای رک یا نوک تیز با مصالح لاشه سنگ و آجر استکه به امروز چندین بار مورد مت و بازسازی قرار گرفته است. بنای فعلی که از این مقبره به جای مانده است از سنگ و ساروج ساخته شده و پنجره‌هایی مشبک در قابی به شکل ایوان نیم‌طاق، در اطراف آن وجود دارد.

د کردن از این بنای تاریخی دارای شرایط خاصی نیست و شما می‌توانید در ساعات اذان به داخل این مقبره رفته و از آن دیدن کنید.

  • آدرس: استان اصفهان، خوانسار، میدان ۲۲ بهمن

3-

مقبره حلیمه و نرگس خاتون کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی در شهر خوانسار مقبره حلیمه و نرگس خاتون است که به بقعه دختران بکر شهرت دارد. به گفته مردم بومی که در این شهر زندگی می‌کنند این مقبره محل دفن نوادگان امام‌موسی‌بن‌جعفر است. مقبره‌ای کاملا ساده و بدون تزئین با گنبدی آجری که یک ضریح آهنی دارد. این بنای تاریخی در حال حاضر زیر نظر اداره اوقاف و خیریه شهر خوانسار قرار دارد.

  • آدرس: ۲ کیلومتری خوانسار، روستای قودجان

4- پل ساسان

از دیگر بناهای تاریخی شهر خوانسار که در زمان خود بینظیر بوده است و امروز تنها بقایایی برای بازدید از آن باقی مانده است پل ساسان است که محلی‌ها به آن پل ساسون می‌گویند. این پل تاریخی در در جنوب این شهر بر روی رودخانه خوانسار، در زمان ساسانیان بنا شده است که نشانگر قدمت این شهر قدیمی و تاریخی میباشد.

متاسفانه چیز زیادی از این پل باقی نمانده است.بخش شرقی پل کاملا از بین رفته و پایه های آن به سختی از رسوبات رودخانه قابل تشخیص می باشند.

  • آدرس: اصفهان، خوانسار، شمال شرقی روستای تیدجان

5-

معرفی جاذبه‌های مذهبی شهر خوانسار

بعد از آشنایی با بهترین جاهای تاریخی شهر خوانسار، نوبت آن است تا کمی هم درباره جاذبه‌های مذهبی این شهر کوچک و زیبا بدانید. یکی از دیدنی‌ترین جاهای مذهبی در شهر خوانسار مسجد جامع این شهر است که قدمتی از دوران صفوی دارد. این مسجد قدیمی با مساحتی بالغ بر  ۳۰۰۰ متر مربع از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجدهای خوانسار است.

مسجد جامع خوانسار با گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌های خاص و معماری منحصربه‌فردی که دارد تبدیل به یکی از بهترین مکانهای دیدنی و مذهبی در شهر خوانسار شده است.

نکته جالب درباره مسجد جامعه خوانسار که بد نیست بدانید این است که معماری متفاوتی با اکثر مساجد دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و فقط یک گلدسته دارد.

  • آدرس: استان اصفهان، خوانسار، سیزده محرم، بین میدان سپاه و ولیعصر

6- امامزاده صالح خوانسار

جاهای دیدنی مذهبی خوانسار
نمایی از امامزاده صالح خوانسار

یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی در شهر خوانسار، امامزاده صالح این شهر است که مردم شهر ارادت زیادی به این امامزاده دارند. این امامزاده که از جمله مکانهای مذهبی و دیدنی شهر خوانسار به شمار می‌آید از فرزندان امام موسی کاظم است و او را به صالح قصیر می‌شناسند. جالب است بدانید در این شهر دو امامزاده به نام صالح وجود دارد که به یکی از آن‌ها صالح قصیر اول و به دیگری صالح قصیر دوم می‌گویند.

  • آدرس: استان اصفهان، خوانسار، بلوار باران خیابان صالحی

7- پارک ملی قمیشلو

بهترین جاذبه‌های طبیعی شهر خوانسار

در شهر خوانسار علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، جاهای طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد که حتما توصیه می‌کنیم در سفر به این شهر کوچک از آنها نیز دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌های طبیعی که بدون شک دیدن آن برایتان جذابیت خواهد داشت پارک ملی قمیشلو نام دارد.

این پارک در واقع اولین منطقه حفاظت شده در جهان است که بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد. درباره تاریخچه این پارک دیدنی باید بگوییم که، یکی از فرزندان ناصرالدین شاه قاجار به نام «ظل السلطان» به دلیل اینکه مادرش قجری نبود و نمی‌توانست ولیعهد شود حاکم اصفهان شد. او که یک فرد عصبی بود و بیشتر اوغات خود را به شکار کردن میگذراند بخشی از شهر خوانسا را به این امر اختصاص داد و به هیچ کس حتی روستاییان هم اجازه ورود به این منطقه را نمی‌داد. شکارگاه ظل السلطان امروزه به پارک ملی قمیشلو در خوانسار تبدیل شده است که در آنجا گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران دیده می‌شوند.

  • آدرس: استان اصفهان، ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان

8-

پارک جنگلی سرچشمه از دیدنی های طبیعی سرچشمه
طبیعت زیبای پارک جنگلی سرچشمه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی خوانسار، پارک جنگلی سرچشمه است. این پارک زیبا و دیدنی به خاطر وجود حوضچه‌ای بسیار زیاد و دیدنی که در وسط پارک قرار دارد و آب آن‌ها از چشمه‌هایی که در کوه سیل سرازیر می‌شود در میان مردم محلی و گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از جمله چشمه‌های موجود در این پارک جنگلی می‌توان به «چشمه مرزنگوش»، «چشمه شترخون»، و «چشمه پیر» اشاره کرد که دارای آب خنک و گوارایی هستند.

آب چشمه‌های موجود در این پارک جنگلی بسیار تمیز و زلال می‌باشند و قابل آشامیدن نیز هستند. این پارک جنگلی با وسعت 15 هکتاری که دارد یکی از دیدنی‌ترین جاهای خوانسار به شمار می‌آید که در آنجا سکوهایی برای استراحت مسافران و خانواده‌های خوانساری جهت تفریحات آخر هفته تعبیه شده است.

  • آدرس: استان اصفهان، خوانسار، میدان ۲۲ بهمن

9- غار و کوه هیکل

آدرس غار و کوه هیکل

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در شهر خوانسار، غار و کوه هیکل است. این جاذبه طبیعی و دیدنی به دلیل ویژگی‌های ظاهری و قدمتی که دارند تبدیل به یکی از جاهای دیدنی در این شهر کوچک شده‌اند. غار هیکل که در نزدکی کوهی قرار گرفته که قدو قامت آن شبیه به آن است که دو سرباز در کنار هم قرار دارند به این نام شهرت پیدا کرده است.

مردم محلی خوانسار به این کوه و غار، چاهای نفس‌کش زمین می‌گویند و علت آن هم این است که این کوه تعداد زیادی حفره و دودکش دارد. اگر تصمیم دارید که در سفر به خوانسار از این کوه دیدن کنید حتما تجهیزات فنی غارنوردی همراه داشته باشید زیرا که سنگ‌های این غار ریزشی هستند.

  • آدرس: ۵ کیلومتری خوانسار

10- غار دامنه

غار دامنه کجاست؟

از دیگر غارهای معروف و دیدنی در شهر خوانسار غار دامنه است، این غار دارای طول ۳۵ متری است و از درون خشک است. غار دامنه در دره‌ها و منطقه‌ای به نام دامنه در جاده خوانسار به اصفهان قرار گرفته است.

سوالات متداول آشنایی با جاهای دیدنی خوانسار

1بهترین جاهای دیدنی خوانسار کدامند؟

خانه تاریخی ابهری‌ها، مقبره باباپیر ترک، مقبره حلیمه و نرگس خاتون، پل ساسان، مسجد جامع خوانسار، امامزاده صالح خوانسار، پارک ملی قمیشلو، پارک جنگلی سرچشمه، غار و کوه هیکل و غار دامنه

2بهترین جاهای تاریخی شهر خوانسار کدامند؟

خانه تاریخی ابهری‌ها، مقبره باباپیر ترک، مقبره حلیمه و نرگس خاتون، پل ساسان

3جاذبه‌های طبیعی و دیدنی خوانسار کدامند؟

پارک ملی قمیشلو، پارک جنگلی سرچشمه، غار و کوه هیکل و غار دامنه

جمع بندی

حال که با شهر کوچک اما دیدنی خوانسار در استان اصفهان آشنا شدید، قطعا به این نتیجه رسیده‌‍اید که گاهی سفرهایی به شهرهای کوچک ایران داشته باشید و نقاط پرگردشگر و مشهور ایران را فراموش کنید. تصور عموم مردم این است که بهترین جاهای تاریخی، دیدنی، مذهبی و طبیعی را تنها می‌توان در شهرهای بزرگ ایران مشاهده است و این تصور کاملا غلط است زیرا که شهرهای کوچکی همچون خوانسار نیز جاهای دیدنی زیادی را به نوبه خود برای تماشا و بازدید گردشگران در دل خود جای داده‌اند که بازدید از آنها خالی از لطف نمی‌باشد. شهر خوانسار که از جمله کوچکترین شهرهای استان اصفهان می‌باشد که دارای دیدنی‌های تاریخی و زیبای بسیاری همچون: خانه تاریخی ابهری‌ها، مقبره باباپیر ترک، مقبره حلیمه و نرگس خاتون، پل ساسان، مسجد جامع خوانسار، امامزاده صالح خوانسار، پارک ملی قمیشلو، پارک جنگلی سرچشمه، غار و کوه هیکل و غار دامنه می‌باشد.

در این مقاله سعی ما بر این بوده است تا سفری مجازی به یکی از شهرهای کوچک ایران در استان اصفهان داشته باشیم و با اطلاعاتی که درباره جاذبه‌های دیدنی این شهر کوچک در اختیارتان قرار می‌دهیم نظر شما را به سفرهای این چنینی نیز جلب کنیم. تمامی شهرهای ایران چه کوچک باشند و چه بزرگ و مشهور بدون شک مملو از جاذبه‌های دیدنی هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. بنابراین، بد نیست که هر از چند گاهی لیستی از این شهرهای کوچک و دیدنی را برای سفرهای کوتاه مدت خود تهیه کنید و به آنها سری بزنید.

پیشنهاد میشه حتما ببینید

پیشنهاد سر دبیر

  • دانلود فیلم ابر زیر سقف با زیرنویس فارسی Cloud Under the Roof 2022

    دانلود فیلم ابر زیر سقف با زیرنویس فارسی Cloud Under the Roof 2022

  • دانلود فیلم نیمه راه خانه با زیرنویس فارسی Halfway Home 2022 WEB-DL

    دانلود فیلم نیمه راه خانه با زیرنویس فارسی Halfway Home 2022 WEB-DL

  • خودروهای ضبط شده سازمان اموال تملیکی تهران فروخته می‌شوند

    خودروهای ضبط شده سازمان اموال تملیکی تهران فروخته می‌شوند

  • دانلود رایگان فیلم مستند فرمالیست مکتب اصفهان با کیفیت عالی 720p DVD

    دانلود رایگان فیلم مستند فرمالیست مکتب اصفهان با کیفیت عالی 720p DVD

  • دانلود فیلم هویی با و قصر جادوگر با دوبله فارسی Hui Buh and the Witchs Castle 2022

    دانلود فیلم هویی با و قصر جادوگر با دوبله فارسی Hui Buh and the Witchs Castle 2022

  • دانلود فیلم درباره پدرم با دوبله فارسی About My Father 2023 WEB-DL

    دانلود فیلم درباره پدرم با دوبله فارسی About My Father 2023 WEB-DL

  • دانلود فیلم سرقت از بانک با دوبله فارسی The Bank Job 2008 BluRay

    دانلود فیلم سرقت از بانک با دوبله فارسی The Bank Job 2008 BluRay

  • دانلود رایگان فیلم هندی لئو با دوبله فارسی Leo 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم هندی لئو با دوبله فارسی Leo 2023 WEB-DL

  • دانلود فیلم دو نفر برای پول با زیرنویس فارسی Two for the Money 2005

    دانلود فیلم دو نفر برای پول با زیرنویس فارسی Two for the Money 2005

  • دانلود فیلم سینمایی رتبه رئیس با دوبله فارسی Boss Level 2020 WEB-DL

    دانلود فیلم سینمایی رتبه رئیس با دوبله فارسی Boss Level 2020 WEB-DL

  • دانلود رایگان فیلم کره ای سیره با زیرنویس فارسی Seire 2021 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم کره ای سیره با زیرنویس فارسی Seire 2021 WEB-DL

  • Star Chef 2 1.6.36 – دانلود بازی شبیه‎‌سازی-مدیریتی ستاره‌ آشپزی 2 اندروید

    Star Chef 2 1.6.36 – دانلود بازی شبیه‎‌سازی-مدیریتی ستاره‌ آشپزی 2 اندروید