دسته بندی

راه‌های تشخیص ویروسی شدن گوشی و نحوه از بین بردن آن‌ها

راه‌های تشخیص ویروسی شدن گوشی و نحوه از بین بردن آن‌ها

دسته: آموزش, اخبار

و نحوه از بین بردن آن‌ها

مدت مطالعه: 10 دقیقه

 

تشخیص ویروسی شدن گوشی

 

علائم ی شدن گوشی چیست و چگونه می‌توان ویروس‌ها را نابود کرد؟ در این مطلب نحوه  و راه حل آن را به شما ارائه داده ایم. در ادامه با تست ویروس گوشی همراه ما باشید.

تلفن‌های ما اطلاعات شخصی زیادی از جمله مخاطبین، جزئیات حساب رسانه‌های اجاعی و ورود به حساب‌های بانکی را ذخیره می‌کنند. ما از تلفن‌های هوشمند خود برای همه چیز استفاده می‌کنیم، از ارتباطات مربوط به کار گرفته تا خرید آنلاین. با این حال، مانند ویروس‌های کامپیوتری، تلفن‌های ما نیز می‌توانند در برابر بدافزار آسیب پذیر باشند.

ویروس‌ها نوعی بدافزار هستند که خود را تکثیر می‌کنند و در کل سیستم پخش می‌شوند. آن‌ها می‌توانند بر عملکرد تلفن شما تأثیر بگذارند یا بدتر از آن، اطلاعات حساس شما را به خطر بیندازند تا هکرها بتوانند سود مالی داشته باشند. در این مقاله، خلاصه ای از ویروس‌هایی که می‌توانند گوشی شما را آلوده کنند و نحوه شناسایی و از بین بردن آن‌ها را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین در وهله اول نکاتی را برای محافظت از گوشی شما در برابر ویروس‌ها ارائه می‌دهیم. با سرگرمیم همراه باشید.

؟

علائم ویروسی شدن گوشی

دستگاه‌های آیفون و اندروید بر روی سیستم عامل‌های مختلف اجرا می شوند. بنابراین، تفاوت‌هایی در ویروس‌هایی که بر هر نوع دستگاه تلفن همراه تأثیر می‌گذارند و میزان مقاومت هر سیستم عامل در برابر ویروس‌ها وجود دارد.

نفوذ ویروس‌ها به iOS به دلیل طراحی آن دشوارتر است (اگرچه هک در iOS هم ممکن است اتفاق بیفتد). با محدود کردن تعامل بین برنامه‌ها، سیستم عامل اپل حرکت ویروس آیفون را در سراسر دستگاه محدود می‌کند. با این حال، اگر برای برخی ترفندها یا نصب برنامه‌های شخص ثالث، آیفون یا آی پد خود را جیلبریک کنید، محدودیت‌های امنیتی تعیین شده توسط سیستم عامل اپل کار نمی‌کند. این کار کاربران آیفون را در معرض آسیب پذیری‌هایی قرار می‌دهد که می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند.

با این که گوشی‌های اندرویدی نیز با در نظر گرفتن امنیت سایبری طراحی شده‌اند، اتکای آن‌ها به کد منبع باز، آن‌ها را به هدف آسان‌تری برای هکرها تبدیل می‌کند. دستگاه‌های اندرویدی به کاربران اجازه می‌دهند به برنامه‌های شخص ثالثی که در فروشگاه Google Play موجود نیستند، دسترسی داشته باشند.

امروزه مجرمان سایبری پیچیده هستند و می‌توانند انواع حملات سایبری را بر روی گوشی هوشمند شما انجام دهند. برخی از ویروس‌هایی که می‌توانند گوشی شما را آلوده کنند عبارتند از:

  • بدافزار: بدافزار شامل برنامه‌هایی است که اطلاعات شما را می‌دزدند یا بدون اجازه شما کنترل دستگاه را در دست می‌گیرند.
  • Adware: این‌ها تبلیغاتی هستند که اگر روی آن‌ها کلیک کنید، می‌توانند به اطلاعات موجود در دستگاه شما دسترسی پیدا کنند.
  • Ransomware: این‌ ویروس‌ها از دسترسی مجدد شما به تلفن جلوگیری می‌کنند مگر اینکه باج به هکر پرداخت کنید. هکر ممکن است از داده‌های شخصی مانند تصاویر شما به عنوان باج خواهی استفاده کند.
  • Spyware: این برنامه فعالیت شما را ردیابی می‌کند، سپس داده‌های شما را می‌دزدد یا بر عملکرد تلفن شما تأثیر می‌گذارد.
  • تروجان: این نوع ویروس در داخل یک برنامه پنهان می‌شود تا تلفن و داده‌های شما را کنترل کند یا بر آن تأثیر بگذارد.

؟

تست ویروس گوشی

گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها به روشی مشابه ویروس‌ها را دریافت می‌کنند. رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کلیک بر روی لینک‌ها یا پیوست‌های منابع تایید نشده: این لینک‌ها معمولاً به صورت ایمیل و پیامک ارسال می‌شوند.
  • کلیک کردن روی تبلیغاتی که شما را به یک صفحه وب ناامن می‌برد یا بدافزار را در دستگاهتان دانلود می‌کند.
  • بازدید از وب سایت‌های مشکوک، اغلب با نادیده گرفتن هشدارهای امنیتی.
  • دانلود برنامه‌های مخرب از یک منبع تأیید نشده، معمولاً خارج از فروشگاه اپل اپ یا فروشگاه Google Play.
  • اتصال تلفن خود به یک اتصال اینترنتی ناامن مانند Wi-Fi عمومی.

۷ نشانه برای تشخیص ویروسی شدن گوشی

از کجا بفهمم گوشیم ویروسی شده؟ اکنون که می‌دانید تلفن شما چگونه می‌تواند مورد هدف ویروس قرار گیرد، به این هفت علامت توجه کنید تا تشخیص دهید که آیا دستگاه شما به های مخرب آلوده شده است یا خیر.

1. تشخیص ویروسی شدن گوشی: تبلیغات پاپ آپ تصادفی یا برنامه‌های جدید می‌بینید

بیشتر تبلیغات پاپ آپ حامل ویروس نیستند بلکه فقط به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌شوند. با این حال، اگر متوجه شدید که تبلیغات پاپ‌آپ را بیشتر از حد معمول می‌بینید، ممکن است از نشانه های ویروسی شدن گوشی شما باشد.

اگر برنامه ای می‌بینید که نصب آن را به خاطر ندارید، بلافاصله آن را حذف کنید. این برنامه‌ها معمولاً بدافزاری را حمل می‌کنند که هنگام باز کردن یا استفاده از برنامه فعال می‌شود. این یک روش است.

2. تشخیص ویروسی شدن گوشی : دستگاه شما داغ می‌شود

نشانه های ویروسی شدن گوشی

تلفن شما برای پشتیبانی از بدافزار ساخته نشده است. وقتی به طور تصادفی برنامه‌هایی را دانلود می‌کنید که حاوی بدافزار هستند، دستگاه برای ادامه عملکرد باید سخت‌تر کار کند. در این صورت ممکن است گوشی شما بیش از حد داغ شود و این از نشانه های ویروسی شدن گوشی است.

3. تشخیص ویروسی شدن گوشی: پیام‌های تصادفی برای مخاطبین شما ارسال می‌شود

اگر مخاطبین شما ایمیل‌های کلاهبرداری ناخواسته یا پیام‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی از حساب شما دریافت می‌کنند، به خصوص آن‌هایی که حاوی لینک‌های مشکوک هستند، ممکن است به دلیل وجود یک ویروس باشد. بهتر است به همه گیرندگان اطلاع دهید که گوشی شما هک شده است تا خودشان هیچ بدافزاری را دانلود نکنند یا آن لینک‌ها را برای دیگران ارسال نکنند. این پیام‌ها نیز از نشانه های ویروسی شدن گوشی ساونگ شما است.

4. گوشی شما کند شده است

یک دستگاه با عملکرد کند بی سابقه، نشانه ای از فعالیت مشکوک و از علائم ویروسی شدن گوشی  است. ممکن است سرعت دستگاه کاهش یابد زیرا برای پشتیبانی از ویروس دانلود شده باید سخت‌تر کار کند. از طرف دیگر، برنامه‌های ناآشنا ممکن است فضای ذخیره‌سازی را اشغال کرده و کارهای پس‌زمینه را اجرا کنند و باعث کند شدن عملکرد تلفن شما شوند.

5. از حساب شما پول کم شده است

اطمینان حاصل کنید که هزینه‌های کارت اعتباری یا تراکنش‌های خود را در صورتحساب‌های بانکی خود را دنبال کنید. اگر هزینه‌هایی پیدا کرده اید که کار شما نیست، این می تواند یک برنامه یا بدافزار ناآشنا باشد که بدون اطلاع شما از طریق حساب شما خرید می‌کند. این نیز یکی از روش‌های تشخیص گوشی ویروسی شده است.

6. تلفن از داده‌های زیادی استفاده می‌کند

افزایش ناگهانی مصرف داده یا قبض تلفن شما می‌تواند مشکوک باشد. ممکن است یک ویروس در حال اجرای فرآیندهای پس‌زمینه باشد یا از اتصال اینترنت شما برای انتقال داده‌ها برای اهداف مخرب استفاده کند. این یکی از نشانه های ویروسی شدن گوشی است که باید به آن توجه کرد.

7. تشخیص ویروسی شدن گوشی: باتری شما به سرعت خالی می‌شود

تخلیه سریع باتری غیرمعمول نیز ممکن است باعث نگرانی شود و از علائم ویروسی شدن گوشی باشد. تلفن شما در تلاش است تا انرژی مورد نیاز ویروس را برآورده کند، بنابراین این مشکل احتمالا تا زمانی که ویروس روی دستگاه است، ادامه خواهد داشت.

روش تشخیص ویروسی شدن گوشی

روش تشخیص ویروسی شدن گوشی

ممکن است دستگاه شما علائم ویروسی شدن گوشی را داشته باشد اما هنوز در مورد ویروسی بودن گوشی خود اطمینان نداشته باشید.

یک راه آسان برای تشخیص ویروسی شدن گوشی، دانلود یک برنامه آنتی ویروس قابل اعتماد است. برنامه McAfee Mobile Security به طور مرتب تهدیدات را اسکن می‌کند و آن‌ها را مسدود می‌کند. همچنین از اتصال برنامه‌های مشکوک به تلفن شما جلوگیری می‌کند و هر گونه اتصال عمومی را که ممکن است استفاده کنید، ایمن می‌کند.

؟

اگر ویروسی را در آیفون یا دستگاه اندرویدی خود شناسایی کردید و علائم ویروسی شدن گوشی را دیدید، چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

  • یک نرم افزار آنتی ویروس یا یک برنامه امنیتی تلفن همراه دانلود کنید تا به شما کمک کند ویروس‌ها و بدافزارهای موجود را پیدا کنید. با شناسایی دقیق مشکل و تست ویروس گوشی، می‌دانید از چه چیزی باید خلاص شوید و چگونه از دستگاه خود در آینده محافظت کنید.
  • برای تست ویروس گوشی، کتابخانه برنامه خود را به طور کامل مرور کنید تا مطمئن شوید که هر برنامه ای که در تلفن شما وجود دارد توسط شما دانلود شده است. برنامه‌هایی را که آشنا نیستند، حذف کنید.
  • برای محافظت از اطلاعات خود و تست ویروس گوشی، هرگونه پیام متنی حساس را حذف کنید و تاریخچه را به طور مرتب از مرورگرهای تلفن همراه خود پاک کنید. کش را در مرورگرها و برنامه‌های خود خالی کنید.
  • در برخی موارد، ممکن است لازم باشد گوشی هوشمند خود را به تنظیمات اصلی راه اندازی مجدد کنید. این می‌تواند منجر به از دست رفتن داده‌ها شود، بنابراین حتما از اسناد مهم در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • پس از پاک کردن تلفن خود از ویروس، رمزهای عبور قوی برای همه حساب‌های خود ایجاد کنید. سپس می‌توانید با استفاده از یک سیستم مدیریت رمز عبور، از رمزهای عبور خود محافظت کنید، بنابراین فقط شما به اطلاعات خود دسترسی دارید.

7 نکته برای محافظت از گوشی در برابر ویروس‌ها

از کجا بفهمم گوشیم ویروسی شده

هیچ وقت برای شروع مراقبت از گوشی خود دیر نیست. این نکات را دنبال کنید تا در فضای آنلاین ایمن بمانید و به کاهش خطر ویروسی شدن تلفنتان کمک کنید.

  • برنامه‌ها را فقط از یک منبع قابل اعتماد دانلود کنید، به عنوان مثال، فروشگاه اپ استور یا فروشگاه‌های تأیید شده دیگر. باید نظرات برنامه را بخوانید و بفهمید که برنامه چگونه از داده‌های شما استفاده می‌کند.
  • به جای استفاده از رمزهای عبور یکسان یا مشابه، گذرواژه‌های قوی و منحصربه‌فرد را برای حساب‌های خود تنظیم کنید. در صورتی که یکی از حساب‌ها به خطر بیفتد، از حساب‌های دیگر خود محافظت می‌کنید.
  • قبل از اینکه روی یک لینک کلیک کنید، فکر کنید. اگر فکر می‌کنید که مشکوک به نظر می‌رسد، احتمالاً درست است! تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد قابل اعتماد بودن آن ندارید، از کلیک بر روی آن خودداری کنید. این لینک‌ها را می‌توان در سراسر سرویس‎‌های پیام رسانی یافت و اغلب بخشی از کلاهبرداری هستند.
  • کش خود را به صورت دوره ای پاک کنید. تاریخچه مرور خود را اسکن کنید تا از شر هر لینکی که مشکوک به نظر می‌رسد، خلاص شوید.
  • از ذخیره اطلاعات ورود به سیستم در مرورگرهای خود اجتناب کنید و زمانی که از مرورگر خاصی استفاده نمی‌کنید، از سیستم خارج شوید.
  • برای تست ویروس گوشی، سیستم عامل و برنامه‌های خود را مرتباً به روز کنید. گاهی اوقات، این به روز رسانی‌ها حاوی ویژگی‌های امنیتی هستند که در پاسخ به تهدیدات خاص در نسخه‌های قبلی ایجاد شده اند.
  • به یک برنامه تمام مجوزهایی را که درخواست می‌کند، ندهید. در عوض، می‌توانید انتخاب کنید که فقط در صورت لزوم به آن داده‌های خاص دسترسی داشته باشد. به حداقل رساندن دسترسی برنامه به اطلاعات شما، شما را ایمن تر نگه می‌دارد.

جمع بندی

اگر شما علائم ویروسی شدن گوشی را مشاهده می‌کنید اما هنوز در مورد ویروسی بودن آن مطمئن نیستید، می‌توانید از یک نرم افزار امنیتی و تست ویروس گوشی استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی خود، حتما به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید.

پیشنهاد میشه حتما ببینید

پیشنهاد سر دبیر

  • برگزاری یکی از مهم‌ترین هفته‌های خودرویی جهان با حضور دیوید بکهام در نزدیکی ایران/ عکس

    برگزاری یکی از مهم‌ترین هفته‌های خودرویی جهان با حضور دیوید بکهام در نزدیکی ایران/ عکس

  • دانلود رایگان فیلم سینمایی جانگو با دوبله فارسی Django 1966 BluRay

    دانلود رایگان فیلم سینمایی جانگو با دوبله فارسی Django 1966 BluRay

  • دانلود رایگان انیمیشن سریالی The Adventures of Rocky and Bullwinkle 2018

    دانلود رایگان انیمیشن سریالی The Adventures of Rocky and Bullwinkle 2018

  • دانلود رایگان فیلم ترسناک آسیاب با زیرنویس فارسی The Mill 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم ترسناک آسیاب با زیرنویس فارسی The Mill 2023 WEB-DL

  • دانلود فیلم پری دریایی کوچولو با دوبله فارسی The Little Mermaid 2023

    دانلود فیلم پری دریایی کوچولو با دوبله فارسی The Little Mermaid 2023

  • دانلود انیمیشن هانا و هیولاها با زیرنویس فارسی Hanna y los monstruos 2023

    دانلود انیمیشن هانا و هیولاها با زیرنویس فارسی Hanna y los monstruos 2023

  • دانلود فیلم ترسناک تهاجم بیگانه با دوبله فارسی Alien Invasion: SUM1 2017

    دانلود فیلم ترسناک تهاجم بیگانه با دوبله فارسی Alien Invasion: SUM1 2017

  • دانلود رایگان مستند جنگل های ایبریا Iberia’s Woodlands: Life on the Edge 2021

    دانلود رایگان مستند جنگل های ایبریا Iberia’s Woodlands: Life on the Edge 2021

  • دانلود رایگان مستند پختن با زیرنویس فارسی Cooked 2016 TV Series

    دانلود رایگان مستند پختن با زیرنویس فارسی Cooked 2016 TV Series

  • دانلود رایگان انیمیشن Billy & Mandy’s Big Boogey Adventure 2007 BluRay

    دانلود رایگان انیمیشن Billy & Mandy’s Big Boogey Adventure 2007 BluRay

  • دانلود انیمیشن میمون شاه با دوبله فارسی The Monkey King 2023

    دانلود انیمیشن میمون شاه با دوبله فارسی The Monkey King 2023

  • MX Player Full 1.71.6 – ام اکس پلیر : بهترین ویدئو پلیر اندروید + مود

    MX Player Full 1.71.6 – ام اکس پلیر : بهترین ویدئو پلیر اندروید + مود