دسته بندی

فاصله تهران تا شهرهای بزرگ

دسته: راهنمای سفر, سرگرمی, گردشگری

فاصله تهران تا شهرهای بزرگ چند کیلومتر است؟

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

فاصله تهران تا شهرهای بزرگ

 

به عنوان پایتخت ایران مرکز انواع مکان‌های تغریحی، دیدنی و دارای بهترین امکانات دانی، آموزشی و مسافرت است. به همین دلیل فاصله تهران تا شهرهای بزرگ اهمیت زیادی دارد. به خصوص که بعضی از افراد برای سفر به کلان شهرها ابتدا به تهران می‌آیند. سپس با قطار یا هواپیما عازم آن شهرها خوا شد. به همین دلیل کسب اطلاع از فاصله تهران تا کلان‌شهرها اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مطلب شما را درباره فاصله از پایتخت آگاه خواهیم کرد.

تهران دهه‌هاست که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایران به حساب می‌آید. خط راه آهن و فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی شرایط را برای سفر داخلی و حتی خارجی مردم فراهم کرده‌اند. برای اینکه بتوانید به شهرهای بزرگ سفر کنید، البته اگر مبدأتان تهران باشد، باید فاصله تهران تا آن کلان شهرها را بدانید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید

در شهرهای بزرگی مثل اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، یزد و رشت می‌توان انواع مکان‌های دیدنی را بازدید کرد. از طرفی بهترین تفریحات در این شهرها وجود دارند. به همین دلیل تردد میان کلان شهرها و سایر شهرها زیاد است. اگر مسافران بخواهند از تهران عازم شهرهای بزرگ ایران شوند، بهتر است مسافت و مدت زمانی را که با ، قطار و هواپیما در راه هستند، بدانند تا بهترین روش مسافرت را انتخاب کنند. به همین دلیل در ادامه به شرح فاصله مکانی و زمانی میان تهران و کلان‌شهرها می‌پردازیم.

1-

تهران تا اصفهان

اصفهان که به پایتخت فرهنگی ایران شهرت دارد، هر روزه میزبان مسافران و گردشگران از شهرهای مختلف است. افرادی که قصد دارند از تهران عازم اصفهان شوند، باید بدانند که فاصله تهران تا اصفهان 450 کیلومتر است. اگر بخواهید با اتوبوس یا ی سواری شخصی عازم اصفهان شوید، 5 تا 5:30 ساعت در راه خواهید بود. در این ر از تهران به قم و سپس به سمت اصفهان خواهید رفت. این در حالی است که پرواز تهران تا اصفهان 1 ساعت زمان می‌برد. فرودگاه اصفهان در  بزرگراه شهرک صنعتی جی قرار دارد. اما برای سفر با قطار زمانی حدود 7 تا 9 ساعت باید سپری کنید تا به اصفهان برسید. در حالی که ایستگاه راه آهن اصفهان در جنوب آن واقع شده است.

2- فاصله تهران تا شهرهای بزرگ، مشهد

فاصله تهران تا مشهد

شهر مذهبی مشهد بهترین محل برای زیارت و تفریح در شمال شرق ایران به حساب می‌آید. بنابراین مسافرانی که از تهران عازم مشهد هستند باید بدانند که فاصله میان این دو شهر 890 کیلومتر است. بنابراین با ماشین شخصی یا اتوبوس در حدود 9 ساعت در راه هستند. پرواز تهران مشهد مدت زمان 1 تا 1:30 ساعت از آن خود می‌کند. در حالی که فرودگاه شهید هاشمی‌ نژاد مشهد حدود 20 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. اما اگر مسافری بخواهد با قطار از تهران به مشهد برود، در حدود 10 تا 11 ساعت در راه است.

3-

تهران به تبریز

یکی از زیباترین شهرهای ایران با انواع جاذبه‌‌های گردشگری، شهر تبریز است که برای سفر از تهران به آن می‌توان با خودروی شخصی، قطار و هواپیما سفر کرد. چیزی حدود 626 کیلومتر است. بنابراین هنگامی که اتوبوس یا خودروی سواری را برای سفر انتخاب می‌کنید، حدود 7 ساعت در راه هستید. اما سفر تهران به تبریز با قطار  حدود 11 یا 12 ساعت زمان می‌برد. بنابراین شما نصف روز را در قطار هستید و مناظر مختلف را مشاهده می‌کنید. اما سفر هوایی نیز برای شما امکان‌پذیر است. شما برای پرواز از تهران به تبریز در حدود 1 ساعت تا 1:20 دقیقه در آسمان هستید. در حالی که فرودگاه در بلوار شهید بابایی شهر تبریز قرار دارد.

4-

تهران تا شیراز با قطار

کلان شهر دیگری که توجه به فاصله آن تا تهران اهمیت دارد، شیراز است. تهران و شیراز در فاصله 942 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند. بنابراین اگر بخواهید از تهران تا شیراز را با اتوبوس یا خودروی سواری سفر کنید، در حدود 10 ساعت در راه هستید. البته گروهی از مسافران ترجیح می‌دهند که با قطار از تهران به شیراز عزیمت کنند. این افراد در حدود 15 ساعت در راه هستند. اما پرواز مسافران تهران-شیراز در حدود 1:30 ساعت زمان می‌برد. در حالی که فرودگاه شهید دستغیب شیراز تا مرکز شهر 30 دقیقه فاصله دارد. فراموش نکنیم که راه آهن شیراز نیز در فاصله 30 دقیقه‌ای این شهر قرار دارد.

5- فاصله تهران تا شهرهای بزرگ؛ یزد

تهران تا یزد

یزد شهر دیگری است که نام آن به عنوان مرکز استان یزد و در فهرست کلان‌شهرهای ایران دیده می‌شود. افرادی که قصد سفر از تهران به یزد را دارند، باید بدانید که فاصله این دو شهر چیزی در حدود 627 کیلومتر است. این افراد اگر اتوبوس یا خودروی سواری را انتخاب کنند، در حدود 7 ساعت در جاده هستید تا به یزد برسید. اما سفر با قطار، آن هم از تهران به یزد حدود 8 ساعت به طول می‌انجامد. در حالی که فاصله راه آهن تا مرکز یزد، 15 دقیقه است. شاید جالب باشد که بدانید برای پرواز از تهران به یزد 1 تا 1:30 ساعت زمان لازم خواهد بود. در حالی که از فرودگاه تا مرکز شهر باز هم یک ربع در راه خواهید بود.

6-

تهران تا اهواز

اگر عازم شهر اهواز در جنوب ایران هستید، در بهترین مسیر 830 کیلومتر را باید بپیمایید. بنابراین هنگام سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس چیزی در حدود 10 ساعت در سفر هستید. اما با قطار این مدت زمان به 15 ساعت افزایش خواهد یافت. شما بعد از بیش از نصف روز در اهواز از قطار پیاده می‌شوید و با تاکسی‌ها به یکی از هتل های اهواز که پیشتر رزرو کرده بودید، می‌روید. جالب است بدانید که همین مسافت در سفر هوایی، 1 تا 1:30 ساعت زمان می‌برد. در حالی که 30 دقیقه از ایستگاه راه آهن اهواز تا مرکز شهر فاصله وجود دارد، فرودگاه در 20 دقیقه‌ای از مرکز شهر بنا شده است.

7- تهران تا کرمان، کلان شهری دیگر

تهران تا کرمان، کلان شهری دیگر

در بررسی فاصله تهران تا شهرهای بزرگ، می‌توانیم به فاصله تهران تا کرمان اشاره کنیم. در حقیقت همانطور که در مطلب راهنمای سفر به کرمان توضیح داده‌ایم، این شهر جاهای دیدنی و تفریحی متنوعی دارد. بنابراین انتظار می‌رود روزانه سفرهای زیادی از شهرهای مختلف ایران به کرمان صورت گیرند. این شهر حدود 996 کیلومتر از تهران فاصله دارد. به همین دلیل سفر با خودروی سواری یا اتوبوس در حدود 11 یا 12 ساعت در راه هستید. اما اگر قطار را برای سفر انتخاب کرده‌اید، این مدت زمان به 14 ساعت می‌رسد. بر خلاف آن سفر با هواپیما از تهران به کرمان در حدو 1:30 تا 2 ساعت خواهد بود. البته فراموش نکنید که به ترتیب 15 و 30 دقیقه از راه آهن و فرودگاه تا مرکز شهر کرمان فاصله دارید.

8- فاصله تهران تا رشت

تهران تا رشت

رشت یکی از مراکز استانی است که تردد در جاده آن بسیار زیاد است. گروهی از مردم ساکن تهران در تعطیلات آخر هفته عازم رشت هستند که 327 کیلومتر میان آنها فاصله وجود دارد. اما در حدود 3:40 ساعت زمان می‌برد. البته ترافیک جاده‌های تهران به سمت شمال ایران را نباید نادیده گرفت. گاهی این مدت زمان دو یا سه برابر می‌شود. اما در حالتی که ترافیک نباشد در حدود 4 ساعت خواهد بود. البته اگر قطار را انتخاب کنید به 6 ساعت افزایش می‌یابد. اگر هم هواپیما را برای سفر خود از تهران به رشت انتخاب کنید، نهایتاً 1 ساعت در راه خواهید بود. البته چیزی در حدود 15 تا 30 دقیقه فاصله میان از راه آهن و فرودگاه تا مرکز رشت وجود دارد.

9- تهران تا بندرعباس

تهران به بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان یکی دیگر از شهرهای بزرگی است که در فاصله قابل توجهی نسبت به تهران قرار دارد. بسیاری برای رفتن به قشم و کیش عازم بندرعباس می‌شوند که در فاصله 1300 کیلومتری تا تهران قرار دارد. آنهایی که خودروی سواری یا اتوبوس را برای سفر خود انتخاب می‌کنند، 15 ساعت در راه هستند. اما با قطار این مدت زمان به 17 ساعت افزایش می‌یابد. بر خلاف این سفر طولانی با قطارف می‌توانید با هواپیما از تهران به بندرعباس بروید و حدود 1:30 ساعت در راه باشید و سریع به بندرعباس برسید. از بندرعباس می‌توانید عازم بنادر مختلفی شوید یا به کیش و قشم بروید و سفر پرخاطره‌ای را رقم بزنید.

10- فاصله تهران تا شهرهای بزرگ، همدان

فاصله تهران تا همدان

همدان یا هگمتانه یکی از شهرهای و زیبای ایران است که در فاصله 320 کیلومتری تهران قرار دارد. افرادی که می‌خواهند از تهران به همدان سفر کنند و خودروی خود را برگزیده‌اند، 3 الی 4 ساعت در راه هستند. اما با قطار این فاصله به 5 یا 6 ساعت افزایش می‌یابد. در صورتی که سفر هوایی را انتخاب کنید، 1 ساعت در راه خواهید بود. همدان در جای جای خود اماکن دیدنی تاریخی دارد. به این ترتیب شما با هر روشی که از تهران عازم همدان شوید، می‌توانید خاطرات ماندگاری را از این سفر داشته باشید.

11- فاصله تهران تا شهر ساری

مسیر تهران به ساری

هنگامی که می‌خواهید تعطیلات خود را در خطه شمال بگذرانید، انتخاب جاده چالوس هیجان دیگری به سفر می‌دهد. در حقیقت فاصله تهران تا شهر ساری 252 کیلومتر است. بنابراین در سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس در حدود 3 یا 4 ساعت در جاده خواهید بود تا به مقصد برسید. اما همین سفر با قطار به 8 ساعت افزایش خواهد یافت. بگذریم که بسیاری سفر هوایی را ترجیح می‌دهند. به این دلیل که در مدت انجام می‌شود. در حقیقت پرواز تهران تا ساری حداکثر 1 ساعت خواهد بود. پس از آن شما وارد شهری خواهید شد که بهشتی دیگر است.

12- فاصله تهران تا گرگان

فاصله تهران تا گرگان

استان شمالی دیگری که سفر به آن جذابیت‌های بسیار دارد، گلستان است. فاصله تهران تا گرگان 387 کیلومتر است. بنابراین در سفر با خودروی شخصی 5 ساعت یا کمی بیشتر در راه خواهید بود. اما اگر ترجیح شما بر آن است که با قطار به گرگان سفر کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در حدود 10 ساعت در قطار هستید تا به گرگان برسید. اگرچه سفر هوایی تهران به گرگان حداکثر 1 ساعت خواهد بود. بعد از این که وارد گرگان شدید، با تاکسی‌های راه آهن و یا فرودگاه به هتلی که رزرو کرده‌اید، خواهید رفت. در ضمن شما فرصت دارید تا اماکن مختلف طبیعی این شهر و حتی استان گلستان را بازدید کنید.

13- فاصله تهران تا ارومیه

سفر تهران به ارومیه

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی یکی دیگر از مراکز گردشگری ایران است. اگر بخواهید از تهران عازم این شهر شوید، 757 کیلومتر در راه خواهید بود. شما اگر سفر با خودروی شخصی و اتوبوس را ترجیح دهید، حدود 9 ساعت در راه خواهید بود. اما با قطار این مدت زمان بیشتر می‌شود و به 10 ساعت می‌رسد. اما سفر هوایی راهی دیگر است که شما را سریع به شهرستان ارومیه می‌رساند. در این حالت در حدود 1:50 ساعت در راه خواهید بود. در حالی که این مدت زمان نسبت به حالت‌های قبلی کوتاه‌تر است. فرصت بیشتری برای گردش در شهر را خواهید داشت.

14- فاصله تهران تا سنندج

فاصله تهران تا سنندج

مرکز استان زیبای کردستان در فاصله 488 کیلومتری تهران قرار دارد. البته با توجه به راهی که برای سفر با خودروی شخصی انتخاب می‌کنید، ممکن است این مقدار فرق کند. اما چه با اتوبوس به سنندج بروید، چه با خودروی شخصی در حدود 5 تا 6 ساعت در راه خواهید بود. این مدت زمان در سفر با قطار افزایش خواهد یافت و به 7 یا 8 ساعت می‌رسد. اما سفر هوایی تنها 1 تا 1:30 ساعت وقت می‌گیرد. سپس شما باید مدت زمان حدود 20 تا 30 دقیقه را برای رسیدن به مرکز شهر یا هتلی که رزرو کرده‌اید، در تاکسی باشید. سپس فرصت دیدن از جاهای دیدنی سنندج خواهید داشت.

15- فاصله تهران تا شهرهای بزرگ، کرمانشاه

سفر به کرمانشاه از تهران

کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی است و جاهای دیدنی مختلفی مانند طاق بستان و بیستون دارد. بنابراین سفر به این شهر یکی از بهتر سفرها خواهد بود. این شهر در حدود 500 تا 600 کیلومتر با تهران فاصله دارد. در نتیجه در سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس در حدود 7 ساعت در راه خواهید بود. اما اگر سفر با قطار را انتخاب کنید، مدت زمان 9 ساعت بعد به کرمانشاه می‌رسید. اگر پرواز هوایی بسیار کوتاه‌تر و حداکثر در حدود 1:15 ساعت خواهد بود. شما در انتخاب مسیر زمینی باید دقت کنید. زیرا در کوتاه‌ترین مسافت 500 کیلومتر و در طولانی‌ترین حالت 573 کیلومتر در راه خواهید بود.

سؤالات متداول

فاصله کدام یک از شهرهای ایران از تهران کمتر است؟

ساری، رشت، همدان و گرگان کمترین فاصله مکانی را تا تهران دارند.

کدام شهرهای بزرگ ایران در فاصله بیشتری نسبت به تهران هستند؟

اهواز، بندرعباس و کرمان بیشتر فاصله را تا تهران دارند.

آیا فاصله تهران تا شهرهای بزرگ ممکن است متفاوت باشد؟

بله با توجه به مسیری که برای سفر با خودروی شخصی انتخاب می‌کنند یا توقف‌ها بر مدت زمانی که مسافران در جاده خواهند بود، اثر خواهند داشت.

پیشنهاد میشه حتما ببینید

بازی رقابت‌های‌کارت‌رایدر _ KartRider Rush+

بازی رقابت‌های‌کارت‌رایدر _ KartRider Rush+

بازی هیتمن اسنایپر _ Hitman Sniper

بازی هیتمن اسنایپر _ Hitman Sniper

بازی  آدمار _ Oddmar

بازی آدمار _ Oddmar

بازی سرزمین‌مبارزان _ Brawlhalla

بازی سرزمین‌مبارزان _ Brawlhalla

بازی اتاق4 _ The Room: Old Sins

بازی اتاق4 _ The Room: Old Sins

بازی هری پاتر: راز هاگوارتز _Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی هری پاتر: راز هاگوارتز _Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی بسکتبال _ NBA 2K20

بازی بسکتبال _ NBA 2K20

بازی فوتبال آمریکایی _ Madden NFL Mobile Football

بازی فوتبال آمریکایی _ Madden NFL Mobile Football

بازی سرزمین مبارزان _ Brawlhalla

بازی سرزمین مبارزان _ Brawlhalla

بازی کراش باندیکوت _ Crash Bandicoot: On the Run

بازی کراش باندیکوت _ Crash Bandicoot: On the Run

پیشنهاد سر دبیر

  • دانلود رایگان فیلم جنایی خزنده با زیرنویس فارسی Reptile 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم جنایی خزنده با زیرنویس فارسی Reptile 2023 WEB-DL

  • دانلود مستند دلفین های وحشی با دوبله فارسی Dolphins: The Wild Side 1999

    دانلود مستند دلفین های وحشی با دوبله فارسی Dolphins: The Wild Side 1999

  • دانلود رایگان فیلم فلورا و پسرش با زیرنویس فارسی Flora and Son 2023

    دانلود رایگان فیلم فلورا و پسرش با زیرنویس فارسی Flora and Son 2023

  • بهترین شهرهای توریستی ایران

    بهترین شهرهای توریستی ایران

  • بازخوانی تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس در ویژه برنامه‌های سیما

    بازخوانی تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس در ویژه برنامه‌های سیما

  • فیلم ترسناک جیغ 6 با دوبله فارسی Scream 6 2023 WEB-DL

    فیلم ترسناک جیغ 6 با دوبله فارسی Scream 6 2023 WEB-DL

  • تاس و تخت – بازی جایزه نقدی (آنلاین)

    تاس و تخت - بازی جایزه نقدی (آنلاین)

  • دانلود رایگان انیمه ژاپنی The Millionaire Detective: Balance – Unlimited 2020

    دانلود رایگان انیمه ژاپنی The Millionaire Detective: Balance – Unlimited 2020

  • دانلود انیمه ژاپنی کارآگاه کونان Detective Conan: Quarter of Silence 2011

    دانلود انیمه ژاپنی کارآگاه کونان Detective Conan: Quarter of Silence 2011

  • دانلود رایگان مستند Undercurrent: The Disappearance of Kim Wall 2022

    دانلود رایگان مستند Undercurrent: The Disappearance of Kim Wall 2022

  • ۹ خودرو جدید برای ۳۰ هزار متقاضی خودروهای وارداتی اضافه شد

    ۹ خودرو جدید برای ۳۰ هزار متقاضی خودروهای وارداتی اضافه شد

  • دانلود انیمیشن پاتی و خشم پوسایدون Pattie et la colere de Poseidon 2022

    دانلود انیمیشن پاتی و خشم پوسایدون Pattie et la colere de Poseidon 2022