دسته بندی

معرفی 19 مکان دیدنی در تاجیکستان

دسته: اخبار, راهنمای سفر, گردشگری

بهترین جاهای دیدنی تاجیکستان | معرفی 19 مکان دیدنی در تاجیکستان

جاهای دیدنی تاجیکستان

تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی است که با زیبایی ‌های طبیعی خیره‌ کننده، فرهنگ پویا و تاریخ بی ‌نظیر خود، هر ساله گرانی را به سوی خود جذب می ‌کند. این کشور کوهستانی، در میان رشته‌ کوه‌ های پامیر واقع شده است و از شمال با قرقیزستان، از شرق با چین، از غرب با ازبکستان و از جنوب با افغانستان هایه است. در این راهنما از مجله سرگرمیم، با جاهای دیدنی تاجیکستان بیشتر آشنا خواهیم شد.

مطالعه این راهنما به شما این امکان را می ‌دهد تا در مورد مکان ‌های دیدنی متنوع این کشور، از جمله آثار ، طبیعت زیبا و فرهنگ محلی، اطلاعات دقیق و جامعی کسب کنید.

با توجه به اینکه تاجیکستان هنوز به‌ طور گسترده‌ در صنعت شناخته نشده است، مطالعه این راهنما می ‌تواند به خوانندگان کمک کند تا جاهایی را کشف کنند که هنوز توسط جمعیت گسترده ‌ای از گردشگران به‌ طور معمول بازدید نشده ‌اند. با دسترسی به این اطلاعات، می ‌توانید تجربه‌ منحصربفردی را در سفر به تاجیکستان داشته و به دنیایی تازه از زیبایی ‌های طبیعی، تاریخ و فرهنگ وارد شوید.

لیست جاهای دیدنی تاجیکستان

تاجیکستان، کشوری در قلب قاره آسیا، در منطقه ‌ای به نام آسیای مرکزی واقع شده است. این کشور با تاریخ و فرهنگی بسیار کهن و غنی خود در منطقه متمایز است. تاجیکستان با مناظر طبیعی فراوان، پنجره ‌ای باز به روی تاریخ و فرهنگ جذاب این منطقه را برای گردشگران به اغان می ‌آورد.

جا‌های دیدنی تاجیکستان شامل آثار باستانی، شهرهای تاریخی، کوه ‌های باشکوه و مرتفع، دره‌ های سبز و رودخانه‌ های شفاف و زلال است. در ادامه به معرفی محبوب ترین جاهای دیدنی تاجیکستان می پردازیم.

1- دریاچه کاراکول – Karakul Lake

Karakul Lake

دریاچه کاراکول – واقع در منطقه خودمختار گورنو-بدخشان در ارتفاع بیش از سه کیلومتر از محبوب ترین جاهای دیدنی تاجیکستان است. این دریاچه با زیبایی مناظر مسحور کننده و با مساحتی بالغ بر ۳۸۰ کیلومتر مربع، بزرگ ترین دریاچه در بخش شرقی رشته کوه است. اینجا تنها صداهای طبیعت حاکم است، بنابراین ساکنان شهرهای بزرگ به اینجا می ‌آیند تا از کمی آرامش برخوردار شوند. در تصمیم‌ گیری برای شنا در دریاچه کاراکول، دقت داشته باشید که حتی در تابستان نیز آب بسیار سرد است (کمی بالاتر از 10 درجه سانتیگراد). دریاچه دارای شفافیت بسیار بالا است و می ‌توانید و قعر دریاچه را تا عمق ۹ متری ببینید.

  • آدرس: تاجیکستان، کوهستان های پالمیر، پارک ملی تاجیک، دریاچه کاراکول

2- دریاچه کوهستانی اسکندرکول – Mountain Lake Iskanderkul

Mountain Lake Iskanderkul

دریاچه کوهستانی اسکندرکول یکی دیگر از دیدنی های تاجیکستان است که تاریخ آن با افسانه ‌های متعددی گره خورده؛ از جمله اینکه اسب اسکندر مقدونی در اینجا فوت کرده است. این دریاچه در مرکز کوهستان ‌های فان قرار دارد، بنابراین اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، حتماً به این دریاچه زیبا در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا سر بزنید.

  • آدرس: تاجیسکتان، 134 کیلومتری دوشنبه

3- دریاچه سارز – Sarez Lake

Sarez Lakeدریاچه سارز یکی از جاذبه‌ های منحصر به فرد تاجیکستان است که تقریباً همه مسافران رویای دیدن آن را دارند. این دریاچه تنها منبع آب شیرین موجود در این منطقه است که کمی بیش از یک صد سال است که شکل گرفته است.

شکل ‌گیری دریاچه سارز با زلزله ‌های زیرزمینی مرتبط است. در اوایل قرن بیستم زلزله ‌ای در این منطقه به وقوع می ‌پیوندد. پس از فروپاشی بخشی از رشته کوه موکزول، عمق متوسطی حدود ۲۰۲ متر ایجاد شد که آب ‌های رودخانه موگراب در آن سرازیر شدد. این دریاچه تقریباً هشتاد کیلومتر مربع را اشغال می‌ کند و در ارتفاعی حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

  • آدرس: تاجیکستان، بدخشان، منطقه روشن

4- جاده پامیر – Pamir Tract

Pamir Tract

جاده پامیر، که در بین گردشگران یکی از بهترین جاده های جهان از نظر چشم اندازهای طبیعی شناخته می ‌شود، در ارتفاع بالا بین خوروگ و اش (که در قرقیزستان قرار دارد) ادامه می ‌یابد. می‌ توانید با ماشین در امتداد این ر حرکت کنید، اما اگر با اتوبوس بروید، خیلی راحت ‌تر است – به این ترتیب می ‌توانید بدون حواشی و پذیرش ریسک، از جلوه های خارق العاده طبیعی از جله دره ‌ها، مناطق صحرایی با مناظری شبیه به سیاره مریخ و مناطق بیابانی که در طول راه می‌ بینید، نهایت لذت را ببرید.

  • آدرس: تاجیکستان، کوهستان های پامیر

5- چشمه آب گرم گرمچشمه – Garmchashma Hot Spring

Garmchashma Hot Spring

اینجا نه تنها می‌توانید لذت شنا و غوطه ور شد در چشمه های آب گرم را تجربه کنید، بلکه می ‌توانید از مزایای درمانی و این مکان دیدنی در تاجیکستان بهره مند شوید. آب چشمه از گذشته به عنوان آب درمانی شناخته شده و به همین دلیل در گذشته اینجا معابد و مناطقی برای شکرگذاری ساخته شده است.

  • آدرس: تاجیکستان، شهر خوروگ

6- کوهستان فان – Fann mountains

Fann mountains

کوه ‌های فان، بخشی از رشته کوه های پامیر به سمت غرب است و با وجود رودخانه ‌های فراوانی که برای رفت ‌و آمد با قایق مناسب هستند، همچنین یخچال ‌ها و دریاچه‌ های بکر و مسیرهای پیاده‌ روی جذاب، یکی از مجبوب ترین جاهای دیدنی تاجیکستان به شمار می رود. مسافران ماجراجو و علابقه مندان به طبیعت‌ گردی بدون شک از بازدید از این کوهستان لذت خوا برد.

همانطور که اشاره شد، کوهستان فان یکی از جاذبه های محبوب تاجیکستان است و امکانات حمل ‌و نقل و گردشگری توسعه ‌یافت ه‌ای دارد. آسان ‌ترین مسیر دسترسی به کوهستان فان از طریق سمرقند است و در خود مرکز کوهستانی، فروشگاه ‌های اجاره تجهیزات، هتل‌ ها و مکان ‌هایی که غذاهای تاجیک را با هزینه‌ ای معقول ارائه می ‌دهند، وجود دارد.

  • آدرس: تاجیکستان، رشته کوه های گیسار، کوهستان فان

7- پامیر – Pamir

Pamir

پامیر یک سامانه‌ کوهستانی است که با هیمالیا هم‌ مرز است و سه قله‌ هفت هزار متری دارد. در کوهستان پامیر یخچال ‌های طبیعی متعددی شکل گرفته ‌اند و برف از روی قله‌ ها حتی در فصل گرم نیز پاک نخواهد شد. کوه‌ نوردان باتجربه به اینجا می ‌آیند تا صعودهای ی را تجربه کنند. در ارتفاعات مختلفی برای کوهنوردان کمپ ‌های ویژه ‌ای تعبیه شده است. قلمرو پامیر منبع تنش بین کشورهای منطقه بوده است، اما این مسئله بر ایمنی گردشگران تأثیری ندارد. هنگام سفر در کوهستان حتماً به مقامات محلی اطلاع دهید تا در صورت بروز لغزش برف یا سایر موقعیت‌ های غیرم نتظره، امکان یافتن شما توسط امداد‌گران وجود داشته باشد.

  • آدرس: تاجیکستان، بدخشان

8- پارک ملی تاجیک – Tajik National Park

Tajik National Park

پارک ملی تاجیک که بیش از دو و نیم میلیون هکتار مساحت را در بر می ‌گیرد، به داشتن هوای پاک و طبیعت بکر مشهور است. این جاذبه دیدنی تاجیکستان گردشگران و اکویست های زیادی را به خود جذب می ‌کند.

  • آدرس: غرب تاجیکستان، کوهستان های پامیر

9- دره جیزو – Jisev Valley

Jisev Valley

جیزو، یک روستای کوهستانی دیدنی و از جاهای دیدنی تاجیکستان است. در این روستا می‌ توانید در اطراف قدم بزنید یا یک پیاده ‌روی را در امتداد یکی از دریاچه ‌های زیبای منقطه تجربه کنید. کوه ‌های خشن و درختان پراکنده، یک محیط یکتا را در این منطقه ایجاد می‌ کنند.

برای رسیدن به روستا، باید حدود دو ساعت در یک مسیر کوچک که در امتداد شیب تپه‌ ها قرار دارد پیاده روی کنید. در این مسیر، از چند رودخانه ‌ها و دریاچه‌ بکر عبور خواهید کرد. اگر در ماه های تابستان در این منطقه سفر کنید، ممکن است بتوانید گیلاس های وحشی را هم در کنار رودخانه‌ ها ببینید. در این مسیر، نه تنها از ترافیک موتوری بلکه از هرگونه ارتباط تلفنی یا اینترنتی هم دور خواهید بود.

آدرس: تاجیکستان، غرب کوه های پامیر

10- دره واخان – Wakhan Valley

Wakhan Valley

بخش قابل توجهی از دره واخان در شمال افغانستان قرار دارد، اما بخشی از آن هم به تاجیکستان می‌ رسد. دره واخان تاجیکستان در طول سال های 1830 تا 1895 محل رقابت استعماری بین روسیه تزاری و بریتانیا بود، اما اکنون یک منطقه آرام و از محبوب ترین جاهای دیدنی تاجیکستان است.

در بازدید از این منطقه، از آثار باقیمانده از قلعهٔ یامچون متعلق سدهٔ دوازدهم لذت ببرید و در چشمه‌ های آبگرم بی ‌بی فاطمه شنا و درمان های پوستی را تجربه کنید. بر اساس باور بومی ‌ها، این آب‌ ها برای افزایش باروری زنان مفید هستند. دره واخان همچنین چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد.

  • آدرس: تاجیکستان، شرق روستای ایشکشیم

11- مرغاب – Murghab

Murghab

مرغاب یکی دیگر از جاهای دیدنی تاجیکستان است که در ارتفاع 3618 متری از سطح دریا قرار دارد. این منطقه در این ارتفاع، بالاتر از خط جنگلی و در محاصره کوهستان ‌های شیب ‌دار، جذابیت‌ های خاصی را برای کاوش به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

اکثر ساکنان مرغاب اقوام قرقیز هستند که از اقلیت های تاجیکستان به شمار می روند. مرغاب یک روستای کوچک و بکر است که به خاطر مجموعه‌ کوهستانی شگفت ‌انگیزش شناخته می‌شود. اگر از کوهستان ‌ها لذت می ‌برید، مرغاب مکانی است که باید حتما از آن بازدید کنید.

اینجا همچنین می ‌توانید غذاهایی قرقیزی  راامتحان کرده و محلی‌ها را با کلاه سنتی مشهورشان به نام “کالپاک” مشاهده کنید. همچنین در مرغاب یک بازار وجود دارد که می ‌توانید اقلام چینی ارزان قیمت، صنایع دستی و غذاهای محلی  را در آن خریداری کنید. اگر به باستان ‌شناسی و تاریخ علاقه ‌مند هستید، می توانید از آرامگاه کورگان که یک بقعه باستانی است، دیدن کنید.

می توایند از شهر خارج شده و در نزدیکی کوهپایه های کوهستان صعود یا رانندگی آفرود را تجربه کنید. اقامتگاه های این منطقه چندان راحت و مناسب نیستند، اما می توانید اوقات خوبی را با در یک یورت سنتی یا خانه مردم محلی تجربه کنید.

  • آدرس: تاجیکستان، ولایت مختار

12- خوروگ – Khorog

Khorog

خوروگ یک شهر کوچک نزدیک مرز تاجیکستان و افغانستان، یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان است که در مرکز یک دره عمیق قرار دارد. این منطقه که پشت کوه‌ های پامیر واقع شده به خاطر ارتفاع بسیار بالا، با نام “قله جهان” هم شناخته می ‌شود.

خوروگ یک شهر کوچک است که رستوران ‌ها، بازارها و اقماتگاه هایی را هم برای استفاده گردشگران و بازدیدگنندگاه در نظر گرفته است. پیشنهاد می کنیم به باغ گیاه‌ شناسی شهر سر بزنید و یا به پارک مرکزی بروید که با مردم محلی آشنا شوید. موزه خوروگ هم یک مکان عالی برای آشنایی با تاریخ منطقه است. اگر در زمستان به این شهر سفر می‌کنید، حتماً شنا در گرم‌ چشمه را هم تجربه کنید.

پارک شهر خوروگ هم یک مکان عالی برای استراحت و لذت بردن از هوای خنک شبانه است. همچنین این پارک دارای یک کافه و یک تئاتر روباز می باشد.

  • آدرس: تاجیکستان، مرکز منطقه گورنو-بدخشان

13- پرچم ملی دوشنبه – Flagpole Dushanbe

Flagpole Dushanbe

پرچم ملی دوشنبه، یکی دیگر از جاهای دیدنی تاجیکستان است. ارتفاع این تیر پرچم حدود ۱۶۵ متر است که آن را به بلندترین پایه پرچم در جهان تبدیل کرده است. پرچم ملی در نزدیکی محلی به نام قصر ملل نصب شده و هزینه ساخت آن بیش از سه میلیون و نیم دلار بوده است. طراحی و ساخت اجزای این جاذبه دیدنی توسط کارشناسان دبی انجام شده و کارگران محلی تنها کارهای نصب را انجام داده اند.

  • آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، روبروی قصر ملل

14- موزه ملی تاجیکستان – National Museum of Tajikistan

National Museum of Tajikistan

موزه ملی تاجیکستان یکی دیگر از جاهای دیدنی تاجیکستان برای بازدیدکنندگان از پایتخت این کشور است؛ جایی که فرصتی برای کسب اطلاعات بسیاری درباره تاریخ تاجیکستان در دوران ‌های مختلف وجود دارد. همچنین مجموعه‌ هایی به اکتشافات زمین ‌شناسی اختصاص داده شده ‌اند و تعداد نمونه‌ ها به طور مداوم در حال افزایش است (منطقه پامیر هنوز به طور کامل بررسی نشده است).

خود ساختمان را می‌توان به عنوان نماد تاجیکستان تلقی کرد که عناصری از معماری باروک در آن به کار گرفته شده است. موزه در محیط یک پارک قرار دارد که می‌ توانید در آن قدم بزنید و روی نیمکت ‌ها استراحت کنید.

  • آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، خیابان اسماعیل سامانی

15- بنای یادبود اسماعیل سامانی – Monument to Ismail Samani

Monument to Ismail Samani

بنای یادبود اسماعیل سامانی در دوشنبه یکی دیگر از جاهای دیدنی تاجیکستان است. برای دیدن این نماد تاجیکستان که حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد، کافی است به میدان دوستی در پایتخت بروید. این بنای یادبود در سال ۱۹۹۹ به عنوان ادای احترام به یکی از بزرگ ترین امیران سلسله سامانیان در تاریخ کشور تاجیکستان بنا شد. به دلیل ظاهر شیک و لوکس خود، به ویژه وجود عناصر طلاکاری، این نماد به عنوان “باشکوه ‌ترین” نماد تاجیکستان شناخته می ‌شود.

  • آدرس: تاجیکستان، دوشنبه، میدان دوستی

16- قلعه خجند – The Fortress of Khujand

The Fortress of Khujand

قلعه باستانی خجند در قرن ‌های ششم تا پنجم پیش از میلاد ساخته شده است و در طول حملات چنگیز خان، به عنوان سپر محافظ  شهر در برابر مهاجمان عمل کرد. برای شکست دفاع قلعه، چنگیزخان مجبور شد حدود ۷۵ هزار سرباز را به کار بگیرد که به ویرانی این قلعه منجرشد. اما چندین قرن بعد، این بنای تاریخی به عنوان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی تاجیکستان، ترمیم و بازسازی شد.

  • آدرس: تاجیکستان، ولاین سُغد، خجند

17- قلعه حصار – Hissar Fortress

Hissar Fortress

این قلعه اغلب در نمامی لیست ‌های مربوط به جاهای دیدنی تاجیکستان ذکر می ‌شود. آثار باستانی این قلعه که بیش از ۲.۵ هزار سال قدمت دارند در شرایط عالی هستند. این ساختمان در طول ادوار و سالیان، با موفقیت نقش دفاعی خودش را ایفا کرده است (که با توجه به ضخامت دیواره‌ های بیش از یک متر این سازه، قابل درک است) و به عنوان محل اقامت سلسله حاکم استفاده می ‌شده.

  • آدرس: تاجیکستان، حومه دوشنبه

18- آجینا تپه – Ajjna Tepa

Ajjna Tepa

آجینا تپه یکی دیگر از دیدنی های تاجیکستان و مکانی است که در آن یک کلیسای بودایی در دهه ۶۰ میلادی کشف شد. علاوه بر دیواره‌ های باقی ‌مانده از ساختمان و اموال راهبان، باستان‌ شناسان موفق شدند تا یک مجسمه بودا را پیدا کنند که از نظر اندازه در سراسر منطقه آسیای مرکزی بی‌ نظیر است.

  • آدرس: تاجیکستان، 12 کیلومتری شرق باختر (قرآن تپه)

۱9- سرزم – Sarzam

Sarzam

سرزم یک منطقه باستانی است که نیم قرن قبل توسط باستان‌ شناسان کشف شد. برخی از ساختمان ‌ها، ابزارها و آثار باستانی که به قرن چهارم یا دوم قبل از میلاد برمی‌گردند، اینجا حفظ شده‌ اند. این مکان توسط یونسکو حفاظت شده و یکی از جاهای دیدنی تاجیکیتان برای علاقه ‌مندان به تاریخ و فرهنگ به شمار می رود.

  • آدرس: تاجیکستان، ولایت سغد، ناحیه پنجکنت

سوالات رایج درباره جاهای دیدنی تاجیکستان

؟

تاجکستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی خود دارای جاذبه های طبیعی متعددی از جمله کوهستان پامیر، دریاچه کاراکول و اسکندرکول و پارک ملی تاجیک است.

محبوب ترین جاذبه های تاریخی تاجیکستان کدامند؟

برخی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی تاجیکستان عبارتند از: بنای یادبود اسماعیل سامانی، قلعه های خجند و حصار و آثار باستانی آجینا تپه.

؟

این مجسمه دیدنی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان و در میدان دوستی این شهر واقع شده است.

پیشنهاد میشه حتما ببینید

بازی رقابت‌های‌کارت‌رایدر _ KartRider Rush+

بازی رقابت‌های‌کارت‌رایدر _ KartRider Rush+

بازی هیتمن اسنایپر _ Hitman Sniper

بازی هیتمن اسنایپر _ Hitman Sniper

بازی  آدمار _ Oddmar

بازی آدمار _ Oddmar

بازی سرزمین‌مبارزان _ Brawlhalla

بازی سرزمین‌مبارزان _ Brawlhalla

بازی اتاق4 _ The Room: Old Sins

بازی اتاق4 _ The Room: Old Sins

بازی هری پاتر: راز هاگوارتز _Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی هری پاتر: راز هاگوارتز _Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی بسکتبال _ NBA 2K20

بازی بسکتبال _ NBA 2K20

بازی فوتبال آمریکایی _ Madden NFL Mobile Football

بازی فوتبال آمریکایی _ Madden NFL Mobile Football

بازی سرزمین مبارزان _ Brawlhalla

بازی سرزمین مبارزان _ Brawlhalla

بازی کراش باندیکوت _ Crash Bandicoot: On the Run

بازی کراش باندیکوت _ Crash Bandicoot: On the Run

پیشنهاد سر دبیر

  • دانلود مستند آخرین بازی مرگ با زیرنویس فارسی The Final Game of Death 2023

    دانلود مستند آخرین بازی مرگ با زیرنویس فارسی The Final Game of Death 2023

  • دانلود انیمیشن سریالی شارک‌داگ با دوبله فارسی Sharkdog 2021-2022

    دانلود انیمیشن سریالی شارک‌داگ با دوبله فارسی Sharkdog 2021-2022

  • دانلود رایگان فیلم گروهبان با زیرنویس فارسی Sergeant 2023 WEB-DL

    دانلود رایگان فیلم گروهبان با زیرنویس فارسی Sergeant 2023 WEB-DL

  • دانلود رایگان فیلم نجات آقای بنکس با زیرنویس فارسی Saving Mr Banks 2013

    دانلود رایگان فیلم نجات آقای بنکس با زیرنویس فارسی Saving Mr Banks 2013

  • دانلود فیلم قفل ساز با دوبله فارسی The Locksmith 2023 WEB-DL

    دانلود فیلم قفل ساز با دوبله فارسی The Locksmith 2023 WEB-DL

  • دانلود فیلم ترسناک تهاجم بیگانه با دوبله فارسی Alien Invasion: SUM1 2017

    دانلود فیلم ترسناک تهاجم بیگانه با دوبله فارسی Alien Invasion: SUM1 2017

  • آموزش رجیستر کردن گوشی های اپل

    آموزش رجیستر کردن گوشی های اپل

  • دانلود فیلم ترسناک ظهور مرده شیطانی با دوبله فارسی Evil Dead Rise 2023

    دانلود فیلم ترسناک ظهور مرده شیطانی با دوبله فارسی Evil Dead Rise 2023

  • Auto Brawl Chess 36.0.9 – بازی استراتژی چندنفره «نبردهای‌خودکار» اندروید

    Auto Brawl Chess 36.0.9 – بازی استراتژی چندنفره «نبردهای‌خودکار» اندروید

  • دانلود فیلم کمدی تو به احساسات من صدمه زدی You Hurt My Feelings 2023

    دانلود فیلم کمدی تو به احساسات من صدمه زدی You Hurt My Feelings 2023

  • دانلود رایگان انیمه مرد اره ای Chainsaw Man 2022 TV Series WEB-DL

    دانلود رایگان انیمه مرد اره ای Chainsaw Man 2022 TV Series WEB-DL

  • دانلود فیلم رجب ایودیک 3 با دوبله فارسی Recep Ivedik 3 2010 BluRay

    دانلود فیلم رجب ایودیک 3 با دوبله فارسی Recep Ivedik 3 2010 BluRay